Często się słyszy, że gwiazdy takie jak Sting, Willem Defoe, Gwyneth Paltrow, Chris Martin, Madonna, Christy Turlington, a w Polsce wokalistka Natalia Przybysz, czy Edyta Herbuś od lat praktykują regularnie jogę i są jej gorącymi orędowniczkami i orędownikami.

 

Czy wiesz, że wszyscy oni praktykują według tradycyjnej metody zwanej Ashtanga Yoga?

1/6

Ashtanga Joga jest metodą całościową opartą na uważnej i jednoczesnej praktyce trzech elementów: oddechu, asan i drishti (Tristhana):

 

Oddech Jogiczny:

bywa zwany oddechem Ujjayi – zwycięstwa, bo daje siłę, by pokonywać trudności na macie i na co dzień. Przy pomocy Bandh (mięśni głębokich miednicy i brzucha)  wykorzystujemy siłę oddechu tak, by dawał nam potrzebną energię wraz z wdechem i oczyszczał organizm wraz z wydechem.

 

Dzięki prawidłowemu oddechowi ciało staje się coraz bardziej świadome i wrażliwe, łatwo się rozluźnia i bez napięcia układa w z początku trudnych pozycjach. Oddech w trakcie praktyki asan powinien być głęboki i swobodny z naturalnym, równym dźwiękiem powstającym w dole gardła. 

 

Asany: 

pozycje jogi, mają na celu odblokowanie i rozluźnienie ciała, regulują cyrkulację wewnetrzną, budzą wrażliwość i świadomość ciała fizycznego i subtelnego. Każda asana jest inna i ma inne działanie, jadnak dopiero po połączeniu asan w specjalnie ułożone sekwencje z prawidłowym oddechem, stają się w pełni skutecznym i bezpiecznym narzędziem pracy z ciałem i umysłem. 

 

Użycie oddechu jogicznego w połączeniu z asanami oznacza, że praktykujemy Hatha jogę, która stanowi wstęp do włąściwej praktyki Ashtanga Jogi.

 

Drishti: 

oznacza punkt unieruchomienia wzroku. Gdy umysł jest nieuważny i rozproszony, wtedy wzrok porusza się. Twórcy jogi odkryli, że gdy unieruchomimy wzrok, zyskujemy wewnętrzny wgląd, co pozwala praktykującemu zaobserwować i pokierować biegiem myśli.

 

Dzieki zastosowaniu Drishti praktyka Asan w połączeniu z kontrolowanym oddechem (Pranayama) staje się właściwą praktyką Ashtanga Jogi, tzn. praktyką wewnętrznej uważności – Pratyahara, praktyką koncentracji – Dharana, praktyką medytacji – Dhyana oraz praktyką powściągnięcia 'JA' – Samadhi. Podstawowym punktem unieruchomienia wzroku jest 'nasagre drishti' – nos.

 

Vinyasa Krama: 

metoda harmonijnego łączenia oddechu, asan i drishti w płynne sekwencje. W efekcie praktyki Vinyasy rozpala się wewnętrzny ogień (metabolizm), który podnosi witalność i oczyszcza organizm. Vinyasa powoduje, że ciało staje się lekkie, zwinne i mocne, natomist w umyśle rodzi się Tapas – wewnętrzna siła

 

Bandhy: 

zwane zaworami energetycznymi. Bandhy jest to praca na poziomie mięśni głębokich, stabilizacyjnych, oddechowych, które odpowiadają za ułożenie stawów, wspomagają pracę narządów i przebieg procesów wewnętrznych takich jak krążenie, oddychanie, trawienie, oczyszczanie. Praca z Bandhami reguluje i stymuluje procesy metaboliczne i energetyczne w organizmie, dzięki czemu ciało jest oczyszczane i uzdrawiane, co bezpośrednio przekłada się na poziom witalności.

 

 

Mówimy o trzech kluczowych Bandhach:

 

Mulabandha: 

praca mięśni dna miednicy, zwanych także mięśniami Kegla lub przeponą biodrową. Mięśnie te odpowiedzialne są za pracę narządów wewnątrz bioder, biorą aktywny udział w prawidłowym oddychaniu przeponowym. Odpowiadają za położenie miednicy i swobodę jej ruchów, a tym samym za prawidłowe położenie kręgosłupa. Mięśnie dna miednicy uważane są za mięśnie młodości, ponieważ od ich sprawności zależy nasza witalność i sprawność, także seksualna.

 

Uddiyana Bandha: 

praca mięśni głębokich brzucha i przepony żebrowej. Oddziałuje na narządy brzucha, stymuluje trawienie i oczyszczanie jelit, odpowiada za dobry metabolizm i wysoki poziom energii.

 

Jalandhara Bandha: 

praca mięśni gardła, dzięki której możemy obserwować przepływ oddechu i kontrolować ciśnienie, napięcie w głowie, tak by pozostawać rozluźnionym nawet podczas bardzo intensywnej praktyki. Wykorzystywana jest w pranajamie (kontrolowanym oddychaniu).

Ashtanga Joga według tradycyjnej metody z Mysore to:

To zindywidualizowana praktyka przeznaczona dla każdego, kto kocha jogę i chce poprawić jakość swojego życia, bez względu na wiek, początkową kondycję czy stan zdrowia.

 

Praktyka jogi pełna lekkości, gracji i swobody, dająca niespotykane gdzie indziej, zaskakująco głębokie efekty.

 

Genialnie ułożone sekwencje asan połączone rytmicznym oddechem, które oczyszczają i uzdrawiają ciało, czyniąc je lekkim, zdrowym, pełnym siły i witalności.

 

Metodą używaną w Ashtanga jodze jest Vinyasa Krama – czyli ułożenie pozycji w specjalne sekwencję tak, by uzyskać silny i głęboki efekt koncentracji, spokoju i kontaktu ze sobą. Gdy ten rzadki stan zostanie raz uświadomiony, wówczas praktyka jogi staje się trwała i stabilna. Wtedy też praktyka jogi daje stałe i naturalne uczucie wolnoci, radości, spełnienia i równowagi.

 

Zewnętrznie praktyka asan będzie dla każdego inna. W Ashtanga Jodze, celem nie jest jest efekt zewnętrzny w postaci trudności, czy perfekcji wykonywanych asan. Włąściwym celem praktyki jogi jest uważna praca na poziomie wewnętrznej świadomości.